רשת חנויות חכמה
בהתאמה אישית לחיות מחמד

חזרה
וטרינר או מקצוען אחר? העלה כתבה משלך

אסטמה של העור או דרמטיטיס אטופי: מה זה?

מאת: דר' אבי פצ'ו עודכן ב: 24.08.11

דרמטיטיס אטופי היא תופעה מתסכלת הן עבור החולה והן עבור המטפל- החולה חווה אדמומיות, גירוד ודלקת מטרידה ועקשנית, בעוד שהמטפל מתמודד עם תעלומה מורכבת ועם חולה הסובל ממנה. 

מבוא

מהי דרמטיטיס אטופי?

למרות שמה המורכב של המחלה, מדובר בעצם באלרגיה. אלרגיה היא תגובה חזקה ולפעמים מתמשכת של מערכת החיסון שמגיבה לפולשים שונים כגון קרדיות, פרעושים, אבקנים, דשא וגם פניצלין או אקונומיקה. בסיס האלרגיה הוא תורשתי ומקורה הוא שאיפתי.

דרמטיטיס אטופי היא תגובה ארוכה ומתמשכת ולרוב מחמירה ככל שהזמן חולף.

ביטויי המחלה אצל כלבים:

סביב 10% מהכלבים סובלים מדרמטיטיס אטופי, ובעיקר כלבים גזעיים בוגרים, ללא עדיפות למין מסוים. סימני המחלה הראשונים מופיעים בדרך כלל בגילאי 9 עד 24 חודשים והם כוללים אדמומיות או נפיחות מקומית (בעיקר של האוזניים או כפות הרגליים ) בטן וצוואר. כמו כן כתוצאה מהגירוד והליקוק ניתן יהיה לראות זיהום חיידקי, עיבוי של העור , פיגמנטציה עקב הליקוק או עקב דלקת העור מתמשכת ועוד.

אלו גזעים סובלים יותר מהמחלה?

רועה גרמני, שאר פיי, קוקר ספנייל, בולדוג אנגלי, בולדוג צרפתי, טריירים ( ווסט היילנד וייט, קיירן, יורקשייר ועוד) .

 חשוב לדעת כי בעל חיים אטופי יכול להדגים סימני מחלה גם בגיל מבוגר יותר, כאשר משתנה סביבת מגוריו- לדוגמא בעת מעבר מהכפר לעיר, מדירת קרקע לדירה סגורה וכו'.  אם האלרגניים הם סביבתיים יתקיים קשר עונתי לאלרגיה, אולם אם האלרגניים העיקריים הם ביתיים (לדוגדמא: קרדית הבית) לא יתקיים קשר כזה. 

"סף האלרגיה" Allergy Treshold

זהו הסף שממנו והלאה רואים סימנים קליניים למחלה. לא כל בעל חיים אטופי מדגים את סימני המחלה בכל מצב, ולעיתים יהיה צורך בהופעה משותפת של שניים או שלושה אלרגניים שיגרמו ליצירת די אימונוגלובולינים מסוג IgE אשר יביאו להתפתחות האלרגיה.

לכן, כאשר יש הימצאות סימולטנית של פרעושים, שמרים כגון מלסזיה או אלרגיה תזונתית, יהיה צורך להתייחס לכולם לשם מתן טיפול הולם ואפקטיבי. 

סביב 60% עד 70% מהאלרגיות נובעות מעקיצות פרעושים , 20% הן על רקע תזונתי והשאר הן אלרגיות תורשתיות כגון אטופיה או אלרגיה במגע. בעל חיים אלרגי יהיה רגיש למספר רב ומשתנה של אלרגנים ברמות שונות של חומרה אך הטיפול חייב לנסות ולכלול את המכלול.

ישנם אלרגנים רבים מאד, כאשר הנפוצים ביותר הם קרדית ואבק הבית, פרוות חתולים, נמלים, דשא ועוד.

כיצד מאבחנים דרמטיטיס אטופי?

סימנים קליניים ידועים ותגובה חיובית לטיפול קצר מאד עם קורטיקוסטרואידים יתנו אבחנה של דרמטיטיס אטופי. עצם הפסקת הסימנים או שיפור משמעותי שלהם לאחר טיפול קצר עם פרדניזולון ייתנו אבחנה ברורה.

אבחון אופטימאלי של גורמי המחלה מתבצע  ע"י מבחן הזרקה עורי של אלרגנים ובחינת התגובה המקומית להזרקה . בדיקות דם לרמות IgE  כנגד אלרגנים שונים הן בעלות יעילות שנויה במחלוקת בלשון המעטה.

כיצד מטפלים בדרמטיטיס אטופי?

הטיפול הינו מתמשך, יקר ובעל הצלחה מוגבלת.

בטיפול קלאסי מזריקים לכלב אלרגנים שונים ברמות הולכות וגדלות בתדירות משתנה לאורך מספר חודשים, על מנת לייצור סבילות של בגוף לחשיפה לאלרגנים. 

טיפול יומי קבוע בדרמטיטיס אטופי כולל:

מתן אנטי היסטמינים

מתן קורטיקוסטרואידים במינון משתנה- (טיפול מזיק בטווח הארוך).

תוספי תזונה כגון חומצות שומן לא רוויות , ויטמינים (ויטמין E  ו - C)

יסודות קורט ( אבץ וסלניום בין השאר)

חפיפה עם שמפו מפחית גירוי/סבוראה

קרציטין, ברומלאין ועוד

 חשוב לשים דגש על מניעה- מניעת המצאות של פרעושים ואקריות, חפיפה בשמפו ייעודי וצמצום באלרגנים תזונתיים!

טיפולים נוספים:

1.ATOPICA- בארצות הברית נעשה שימוש בתרופה זו, שהמרכיב הפעיל בה הוא ציקלוספורין לשימוש אוראלי. מקורה של תרופה זו הוא באלמוג והיא משמשת כנוגד דחייה לאיברים מושתלים ברפואה הומאנית ולשימוש אופטלמי (בסינדרום עין יבשה אצל כלבים) בקרב בעלי חיים. בטיפול בדרמטיטיס אטופי התרופה משמשת לשם דיכוי מערכת החיסון. בניגוד לסטרואידים אשר גורמים לתופעות לוואי שונות ובלתי הפיכות, השפעתה של תרופה זו מצומצמת והיא בעלת תופעות לוואי מועטות בלבד, ומכאן יתרונה. 

2. MASSIVET - טיפול יקר וחדשני. מאסטיניב הינו החומר ה"מטפל" ישירות בתאי המטרה- המסטוציטים האחראיים להפרשת היסטמין שהוא החומר הגורם לגירוד.

לסיכום:

דרמטיטיס אטופי היא מחלה מורכבת, מתסכלת לטיפול ורב גונית ויש לשים דגש רב על מניעתה ולהיות ערניים לסימנים הקליניים טרם הפיכתם לכרוניים וקשים לטיפול ראשוני.

 

דר' אבי פצ'ו - רופא וטרינר                         

   0547-492467  

www.petcho.co.il

 

כל הזכויות שמורות לדר' אבי פצ'ו. אין להעתיק, לשכפל, להפיץ בכל מדיה או לצלם ללא אישור בכתב מראש     

הוסף תגובה

נושא:
תוכן:
לכתבה זו יש 0 תגובות

פט ביי - PetBuy

מוצרים לבעלי חיים וציוד לבעלי חיים באתר של PetBuy. מחירי הפרוטקציה המיוחדים שלנו יחשפו בפניך לאחר הרשמה בלבד! פטביי הנו אתר מזון ומוצרים לבעלי חיים. עבור בעלי חיים ואוהבי בעלי חיים ,PetBuy מפגיש בין חיות לבין אוהבי חיות וגם בין וטרינרים, דוג ווקרים, ספרי כלבים וכל בעל מקצוע שדרוש לבעל החיים שלך אצלנו תמצאו מזון לכלבים, מזון לחתולים ובעצם מזון לכל סוגי החיות. PetBuy הוא לא עוד אתר לחיות מחמד, אלא פורטל לבעלי חיים המכיל גם רשת חברתית לאוהבי בעלי חיים ובעצם רשת חברתית לחיות עצמן. ברשת החברתית לבעלי חיים של PetBuy (PetBuyBOOK) תוכלו למצוא לחיית המחמד שלכם שידוך וגם שידוך לעצמכם של אוהב/ת חיות. כמו כן תוכלו למצוא ב פט ביי וטרינר, מאלף, ספר כלבים, פנסיון וכל בעל מקצוע אחר שהצטרף ל PetBuyBOOK. הצטרפו ל PetBuyBOOK ההרשמה והשימוש ברשת החברתית של אוהבי החיות: חינם! בנוסף אנו גאים להציג את מרכז האימוצים הארצי, בו תוכלו לאמץ לעצמכם כלב או חתול מאחת מעמותות האימוץ בארץ. מרכז האימוצים הוא אתר למי שמחפש לאמץ לעצמו חיית מחמד בצורה נוחה ומהירה. פט ביי היא רשת חיות חכמה בהתאמה אישית לחיות מחמד. המוטו שלנו: לכל חיית מחמד מגיע יחס מיוחד.יחס מיוחד זה למשל לפתח רשת חברתית בשביל החיה שלך, להכיר אותה בשם ובצרכים המיוחדים שלה ולהסב לה ולך אושר.

רויאל קנין | חתולים | אוכל לכלבים | יוקנובה | אוכל לחתולים | מזון כלבים | בונזו | חול לחתולים | אוכל לכלב | פרו פלאן | מיטה לכלב | proplan | נוטרם | פרופלן

 בעלי חיים | חנות חיות תל אביב | חיות מחמד | מזון לחיות מחמד | לחשבון גוגל+ שלנו קישורים לאתרים של חברים: הובלות | דוג ווקר | טיפול בעזרת בעלי חיים